woensdag 27 januari 2021

MAARTEN STEENMEIJER - Dit is niet Amerika


Het gebeurt gelukkig niet vaak maar de mij onbekende, hier debuterende Maarten Steenmeijer (º1954) is erin geslaagd alleen negatieve kritiek over zich af te roepen.
Zijn 40 gedichten zijn zowel qua vorm als inhoud een allegaartje. Er is weinig onderlinge binding en erger nog, de teksten blijven wat ze zijn, tekst. Vrijwel nergens biedt Steenmeijer verrassingen en zeker nergens opent hij doorgangen, bereikt hij diepgang. Om een vers in z’n geheel te citeren:



Je bleef nadat je was vertrokken.
Ik moest je dus de oorlog wel verklaren.
Jij wist van niets, zelfs niet dat ik je,
na een jaar of drie, tenslotte toch versloeg.

Mijn zwaar geschut is nu museumstuk, mijn hart een open wond.
Nu jij geen mes meer hebt, staat niets je terugkomst in de weg.



Dit is puberretoriek, ook een debutant onwaardig, laat staan als die in 1954 werd geboren!




Geschreven in opdracht van NBD/Biblion, november 2001



www.alberthagenaars.nl


Zie ook:

Frozen Poets - Beelden, graven en andere sporen van dichters

Lange kritieken, gepubliceerd op De Verborgen Hoek

Nederlandstalige gedichten in Indonesische vertaling



Geen opmerkingen:

Een reactie posten